Saturday, October 29, 2011

Resepi pau pertamaku...

Bahan-bahan (untuk 20-25 biji pau)

500 gm (31/2 cawan) tepung pau atau tepung gandum
1/2 cawan gula halus
1/4 cawan minyak jagung
1 cawan air suam
1 sudu teh yis segera

Cara-caranya :

** Jika menggunakan bread maker - masukkan semua bahan. set ke program doh dan keluarkan selepas lebih kurang 20-30 minit.

*** Jika uli manual (dengan tangan) : satukan gula dan air. Kacau hingga gula larut. Dalam bekas yang lain campurkan yis dan tepung. Gaul rata. Kemudian tuang minyak dan uli sebati. MAsukkan bancuhan air gula sedikit demi sedikit dan uli sehingga doh tidak melekat. Jika masih terasa lembik atau melekat, tambah tepung sedikit demi sedikit hingga tidak melekat. Rehatkan doh sebentar.

****bahagikan doh kepada doh kecil lebih kurang 20 biji. Ratakan dan isikan inti yang disukai (kali ini saya gunakan inti kelapa manis dan kaya). Balutkan dengan kemas. Golek-golekkan menggunakan dua tapak tangan untuk mendapatkan pau yang bulat dan licin. Lapikkan kertas atau gunakan mangkuk kertas untuk cup cake. Susun dalam kukusan dan rehatkan lebih kurang 40-50 minit. Tutupkan dengan kain.



*****untuk mengukus,panaskan air kukusan hingga betul-betul mendidih. Kukus lebih kurang 10 minit. Setelah masak, tutup api dan biar sebentar sebelum membuka tutup kukusan untuk mengelakkan air menitik ke atas pau. Buka tutup dengan hati-hati


Inilah hasilnya. Okaylah bagi yang pertama kali buat macam saya...


Kepuasan memasak ialah apabila suami dan anak-anak menikmati air tangan kita dengan penuh selera. Along Ammira menghabiskan hampir 5 biji pau sehingga menolak makan malamnya...

2 comments:

  1. wow...sedapnyer kak..meh la post sini skit..hehe

    ReplyDelete
  2. Ida, apa susah nak pos, mai makan angin ke sini sekali. Akak serve panas2 untuk ida nanti...

    ReplyDelete