Tuesday, November 15, 2011

Umai Ikan

Hari ini hati terasa sayu. Memasak adalah antara terapi terbaik bagi saya untuk menghilangkan gundah di hati. Melihat ada sepotong ikan merah di dalam peti sejuk, teringat hendak membuat umai. Pertama kali memakan umai ikan (masakan tradisional dari Sabah & Sarawak), adalah pemberian dari rakan sekerja suami yang berasal dari Sabah. Pada mulanya agak takut untuk memakannya kerana membayangkan ikan mentah yang akan masuk ke tekak...tapi kali pertama mencuba, terus jatuh cinta. Memang sedap sekali. Amat bersesuaian dengan selera saya. Hari ini saya berjaya mencubanya dengan markah A pemberian suami (memuji diri sendiri...hihihi)


abaikan gambarnya yang sedikit 'cacat' gara-gara masalah teknikal

Mudah sahaja caranya. Saya kongsi bersama di sini resepi yang telah ditelaah dari beberapa laman web dan hasil rasa saya dari umai buatan rakan, saya olah sedikit untuk menepati selera saya.

Bahan-bahan :

Sepotong ikan merah - bersihkan, buang kulit dan potong nipis dan kecil-kecil
Bawang merah + cili api + cili merah --> ditumbuk (ikut cita rasa pedas sendiri)
Bawang besar --> mayang halus
Cili api dan cili merah --> potong kecil
Halia --> mayang halus
Limau nipis + sedikit cuka

*gunakan limau nipis kerana masamnya lebih tajam berbanding limau kasturi

Caranya :

** Hirisan ikan diperap/direndam dengan perahan limau bersama sedikit cuka lebih kurang setengah jam sehingga isi ikan menjadi putih. Itu tandanya isi ikan telah masak dengan kemasaman limau tadi (kalau guna limau kasturi, lambat hendak 'masak'). Saya yang masih 'takut' dengan ikan mentah, telah meletakkan perapan itu sebentar di dalam periuk nasi yang baru masak agar isi ikan betul-betul masak menggunakan wap nasi tadi. Kemudian toskan jus limau untuk membuangkan bau hanyir ikan.

*** Campurkan perapan isi ikan tadi dengan bahan tumbuk, bawang, halia dan cili potong serta perahkan limau lagi. Perisakan dengan garam dan gula secukup rasa.

Umai ini amat enak dimakan dengan nasi panas. Jika ada lauk ini sahaja sudah cukup bagi saya. Semuanya ada, masam, pedas, masin, manis. Memang enak sekali.

No comments:

Post a Comment