Tuesday, September 11, 2012

Kuih Kaswi Pandan


Ketika sibuk berkemas untuk pindah dan randah baru-baru ini, saya terjumpa resepi kuih ini.   Entah dari mana saya menyalinnya juga, tidak saya ingat lagi.  Dari sehari ke sehari, resepi yang dilekatkan di pintu peti sejuk, saya jeling sahaja.  Tidak ada keinginan untuk mencubanya walaupun ketika itu dibulan puasa.  Letih melihat kotak-kotak yang memenuhi ruang rumah mengatasi semangat untuk mencuba resepi baru. 
 
 
Baru-baru ini, setelah jenuh memikirkan apa yang hendak dijamu kepada bonda yang akan berkunjung, saya terjeling resepi yang masih setia terlekat.  Kebetulan semua bahan ada dan saya mula mengerjakan kuih ini.  Tidak susah sebenarnya.  Hendak dengan tidak sahaja.  Alhamdulillah percubaan pertama menjadi dan mendapat pujian bonda.  Cuma seperti biasa, komen yang keluar 'kuih ni tak letak gula ke?', 'kelapa parut ni tak cukup garam'...hemmmm...untuk orang tua yang berpenyakit, memang sengaja saya kurangkan gula dan garam.
 
Saya kongsikan resepinya (terima kasih kepada empunya resepi)
 
1 cawan tepung gandum
1 cawan tepung ubi
1 cawan santan pekat (atau sederhana pekat)
11/2 cawan air pandan (3-5 helai pandan, dikisar dengan 11/2 cawan air)- jika tidak cukup hijau tambahkan sedikit pewarna hijau
1/2 cawan gula
1/2 sudu teh kapur makan
garam secukup rasa
1 biji telur
kelapa parut putih digaul sedikit garam
 
* gunakan cawan penyukat yang sama untuk menyukat bahan
 
Cara-caranya:
 
*Gaulkan tepung gandum, tepung ubi.  Masukkan santan, air pandan, kapur makan, garam dan telur.  Gaul sebati (blend menggunakan blender jika rajin.  Adunan lebih halus).  Tapis.
 
*Panaskan kukusan.  Sapukan loyang dengan sedikit minyak.  Tuangkan adunan tadi dan kukus lebih kurang 35-45 minit atau sehingga masak (bila dicucuk, tidak melekat).  Sejukkan dahulu sebelum dipotong.
 
* Gaul dengan kelapa parut sebelum dihidang.
 
Selamat mencuba.  Insyaallah banyak lagi resepi akan dikongsi kerana saya sedang di dalam mood yang baik untuk memasak, mencuba pelbagai resepi di dapur comel saya...
 
 
 
 

.




No comments:

Post a Comment