Thursday, June 23, 2011

Ketika mula menulis 'Dalam Kehadiran Sofiah'



Bukan mudah sebenarnya – mula menulis kisah inspirasi yang berkaitan besar dengan diri sendiri. Ketika itu ada rasa yang membuak – ratap yang tidak kedengaran apabila melihat dan merasai sendiri nasib OKU yang sentiasa dekat. Malah hingga takat mahu menghadiahkan naskah novel Dalam Kehadiran Sofiah (DKS) kepada Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat apabila siap kelak. Novel DKS bermula dengan sebuah cerpen – kisah bercuti sekeluarga ke Bukit Fraser yang indah tetapi diwarnai dengan kerenah Sofiah seperti selalu. Merasai pandangan sisi lain dari orang sekeliling dan kesibukan suami menyiapkan novelnya yang memenangi hadiah saguhati Sayembara Menulis Novel Sempena Jubli Emas DBP – 'Kabus di Perbukitan.'
Keluarga kami memang sangat serasi dengan tanah tinggi. Mulanya memilih tinggal di Kuala Kubu Bharu yang hijau dan nyaman – dengan hembusan angin dingin dari perbukitan, sesuai dengan namanya, KKB – kiri kanan bukit. Ketika itu hampir setiap kali berpeluang, kami akan ke Bukit Freaser. Menginap di banglo lama, yang sunyi dan jauh. Kicau burung migrasi dan laungan siamang yang beralun-alunlah menjadi teman.
Bercuti dengan anak istimewa – OKU ini rapi persediaannya. Makan sejam sebelum bertolak – nati pening dan muntah bila melalui jalan bengkang bengkok. Sentiasa peka dengan raut wajahnya, jika bibir putih pucat – berhentilah dahulu. Beri ruang udara segar untuk dia menyelesakan diri. Paling penting, pampers mesti sentiasa kering. Pampers penuh boleh menyebabkan ruam bila duduk terlalu lama dalam kereta. Dan apabila mendesak menguruskan dirinya – jangan peduli sekeliling – hatta pandangan pada sisi lain. Aku hanya mampu bercerita sependek perenggan ini walhal hakikatnya banyak lagi aksara yang tak mampu ditaip di sini. Namun setelah novel ini siap dan berada di pasaran, hasrat mahu menghadiahkan senaskah pada menteri terpendam begitu sahaja. Aku fikir, beliau pasti akan mendapatkannya sendiri di kedai-kedai buku. Bukankah menteri sepatutnya membaca?

    

No comments:

Post a Comment