Wednesday, June 29, 2011

The Running Kid @ Marathon

Usai menonton telemovie Korea bertajuk MARATHON di TV Al Hijrah tadi sambil menyiapkan beberapa episod skrip terkini, saya merenung diri sendiri...Apakah aku juga ibu yang begitu...

Marathon mengisahkan seorang ibu dan anak lelaki OKUnya (Autisma) yang begitu akrab.  Betapa sabarnya seorang ibu mendidik anak autismanya menjadi seorang pelumba marathon.  Betapa gigihnya dia memperkenalkan setiap perkataan dan perkara baru kepada anaknya yang sentiasa hidup dalam dunianya sendiri.  Betapa bangganya dia apabila anaknya dapat menyertai perlumbaan marathon yang kebanyakannya disertai oleh pelumba profesional yang pastinya dikalangan orang normal.  Dia sanggup melakukan apa sahaja untuk anak istimewanya itu sehingga mengabaikan perhatian terhadap seorang lagi anaknya sehingga anak itu merasa tersisih.  Pada satu tahap, dia disedarkan oleh jurulatih anaknya, bahawa sebenarnya dia yang memerlukan anak OKUnya itu, bukan anaknya yang memerlukan dia.  Anaknya terkurung dalam dunia yang dicipta oleh ibunya yang terlalu menyayangi menyebabkan dia menjadi over protective.

Persamaannya di sini-saya percaya, ibu-ibu yang mempunyai anak OKU akan sanggup melakukan apa sahaja untuk melindungi anak itu dari perkara-perkara yang boleh menyakiti anaknya sehingga kadang-kadang anak itu tidak mampu untuk melakukan perkara yang sepatutnya boleh dilakukan.  saya sendiri mengakui akan hal ini terjadi kepada kami.  Tetapi satu perkara yang tidak mampu saya ikuti ialah ketabahan ibu ini mendidik anaknya sehingga berjaya menjadi pelumba marathon setaraf profesional.

Kalaulah masa itu boleh diputar kembali, saya ingin menjadi seperti ibu ini, bermula semula dari awal, melakukan yang terbaik untuk permata istimewa kami Nadia Ammira Nadzli...Namun semua itu adalah mustahil sama sekali.  

No comments:

Post a Comment