Wednesday, July 27, 2011

Catatan perjalanan 5 - Rombongan Nek Kiah ke Langkawi

Biasalah kalau dah bawa nenek-nenek ke Langkawi, apa lagi yang dicarinya kalau bukan kain batik, minyak gamat dan coklat.  Mujur saya tak sempat berkunjung ke Idaman Suri.  Kalau tidak, siapalah agaknya yang jadi mangsa mengangkat pinggan mangkuk dan Corning Ware tu nanti (walaupun saya begitu teringin nak menambah koleksi Corning Ware...).  Rombongan Nek Kiah ke Langkawi disertai oleh bonda, cik Nah (kawan bonda), Makcik Siti dan Kak Lan.  meriah dan riuh rendah sebab masing-masing terlepas dari 'kandang'...Saya seperti biasa, menjadi pemandu tidak rasmi mereka memandangkan saya sudah agak biasa dengan jalan-jalan di sini.  Kami bermalam di chalet Pantai Chenang.

Iman, seperti biasa tetap enjoy mengikut ke mana saja mamanya bawa- Perdana Quay melihat kapal layar mewah berlabuh sambil singgah menikmati roti di The Loaf, Makam Mahsuri, Beras Terbakar dan menaiki cabel car.  Iman yang kali pertama ke Langkawi dan menaiki cabel car langsung tidak mahu turun dari dukungan.  Terpaksalah saya mendukungnya untuk turun, naik dan sepanjang masa berada di kawasan titian pemandangan Gunung Mat Cincang.  Bagai nak patah pinggang dibuatnya.  Hanya saya, Iman dan Cik Nah yang turun ke jambatan kerana nenek-nenek yang lain 'angkat tangan' sebab masih terasa gayat di dalam cabel car. 

Di Perdana Quay berlatar belakangkan kapal layar mewah...tak dapat naik, dapat ambil gambar pun jadilah...


Masih di Perdana Quay.  Iman sabar menanti roti di The Loaf, milik Tun Dr Mahathir. 





Sebelum naik feri, sempat berposing di Dataran Helang.

Nasi lemak Kedah.  Kali pertama makan di Kuala Kedah beberapa tahun lepas.  Memang enak sangat.  rezeki saya dapat merasanya di Langkawi dan ini merupakan pinggan terakhir.  Mesti diasingkan kuah gulainya untuk betul-betul dapat rasa keenakan nasi dan gulai ikannya.  Nasi berwarna sedikit kekuningan.   

Rumah Mahsuri...

Di Jeti.  Gelak besar Iman yang keletihan dan muka yang dah sun burn...

No comments:

Post a Comment