Friday, April 6, 2012

SUPERMUM @ SUPERMAK @ SUPERMUMMY and such...

Alhamdulillah, di hari Jumaat yang mulia ini, saya ingin meraikan atau dengan lebih tepat memberi penghargaan kepada diri sendiri dan semua ibu-ibu di dunia.  Tahniah dan tepuklah bahu kita sendiri kerana kini kita telah menjadi seorang ibu @ mama @ emak @ umi atau apa sahaja gelaran yang diberikan oleh anak-anak kepada kita.  Bukan mudah menjadi seorang ibu dan bukan mudah juga hendak menunaikan tanggung jawab atau melaksanakan amanah dari Allah swt sebagai seorang ibu.  Walaupun pelbagai cabaran dan rintangan di hadapan, kita tetap gagah melalauinya biarpun sesekali kaki ini bagai mahu tersadung jatuh dengan cabaran-cabaran itu...

Bagi diri saya sendiri, hampir 19 tahun menyandang gelaran MAMA, bukanlah satu perkara yang mudah.  Tambahan pula saya mempunyai tiga kategori anak yang memerlukan tiga pendekatan berbeza.  Berpeluh kadang-kadang dibuatnya hendak mengadap tiga kerenah serentak.  Tapi itulah yang mematangkan diri saya dari hari ke hari.  Tiga kategori - anak perempuan remaja istimewa (18 tahun), anak lelaki remaja normal (15 tahun) dan anak kecil perempuan normal (3 tahun).  Sebab itulah saya sendiri mengelarkan diri saya supermama (selain dari menjadi ahli Supermum's Superdad's Angel dalam facebook).  Semuanya perlu saya lakukan untuk memastikan anak-anak ini menjalani kehidupan mereka sesempurna mungkin.  Berhadapan dengan dua anak normal tidak sesukar mana (bukannya tidak sukar, tapi masih dalam kawalan), tetapi berhadapan dengan ragam dan kerenah anak istimewa saya yang semakin hari semakin meningkat usianya bukanlah perkara yang mudah.  Syukurnya kini saya adalah surirumah sepenuh masa yang pastinya dapat memberi perhatian penuh pada anak-anak (tetapi tidak juga sepenuhnya...)

Kali ini saya ingin berkongsi beberapa pengalaman berhadapan dengan 'kerenah' Along Ammira.  Sewaktu kecil, membesarkan Along menuntut pengorbanan dan kesabaran yang bukannya sedikit.  Sebagai ibubapa muda yang baru memulakan hidup bekeluarga, banyak yang kami tidak faham.  Tambahan pula kami langsung tiada pengalaman berhadapan dengan kerenah anak istimewa yang didiagnos oleh doktor dengan masalah CEREBRAL PALSY WITH DOUBLE HEMIPLEGIA (harapnya betul perkataan itu).  Kini saya sudah 'melupakan' maksud penuh ayat itu kerana tidak mahu membebankan kepala dengan masalah KECACATANNYA.  Paling mudah jika orang bertanya, saya hanya akan mengatakan anak saya mengalami masalah kecacatan akal atau bagi yang tidak faham bahasa saya akan jawab 'anak saya CACAT' (no big deal...no heart feeling bak kata orang putih).  Selama hampir lapan belas tahun membesarkan Along, banyak yang kami belajar.  Belajar erti hidup yang sebenar-benarnya.  Betapa Allah swt amat menyayangi kami kerana menganugerahkan kami anak istimewa atau anak syurga ini.  Terlalu banyak 'KALAULAH' yang semakin hari semakin kami lupakan :  kalaulah Along dilahirkan normal dulu, kalaulah mama meneruskan juga hasrat hendak menjadi guru dulu (boleh baca entri saya Aura Seorang Guru), kalaulah mama boleh lawan kata-kata doktor di bilik bersalin dulu...dan pelbagai lagi kalaulah...

Membesarkan Along juga menjadikan saya seorang ibu yang amat peka dengan pelbagai perkara dalam membesarkan kesemua anak-anak.  Pengalaman-pengalaman itu saya gunakan dan adaptasikan dalam membesarkan Aiman dan Iman.  Jika dulu saya bekerja, kemudian berniaga sendiri dan kini surirumah sepenuh masa, kesemuanya sama sahaja.  Tugas sebagai ibu tidak kira kita berjawatan apa.  Ibu tetap ibu...

Membesarkan Along juga menyebabkan saya 'mahir' dalam beberapa perkara yang saya tidak pernah tahu sebelum ini.  Antaranya memotong rambut.  Rambut Along tidak boleh dipotong di kedai.  Terpaksalah saya potong sendiri.  Sebelum berumur lebih kurang 7 tahun, Along masih boleh dibawa masuk kedai gunting rambut.  Itupun hanya Kak Rin, tukang gunting rambut saya di Kuala Kubu Bharu yang berani dan amat cekap memotong rambut Along.  Tetapi selepas Kak Rin berpindah, Along tidak pernah lagi 'masuk' ke kedai gunting rambut.  Bukannya saya tidak pernah cuba bawa Along ke kedai Amoi yang kemudiannya menjadi tukang gunting rambut saya.  Tapi, baru hanya depan pintu kedai Along sudah terbaring, meraung macam telinganya kena gunting.  Tambah Amoi tidak berani.  Pernah juga saya bawa Along ke kedai gunting cina di kampung dengan di temani Mak Su kesayangannya.  Begitu juga, baru separuh jalan rambut digunting, dia sudah meraung.  terpaksalah kami balik dengan rambut separuh tobek...

Sejak itu saya belajar menggunting rambut Along.  Rambutnya yang tebal lurus dan urat rambut yang bagaikan dawai itu amat sukar dikendalikan.  Saya tidak pergi ke kelas rasmi, hanya belajar dari pemerhatian.  Setiap kali ke kedai untuk menggunting rambut, saya akan perhatikan setiap gerak geri Amoi.  Dari mana dia mula menggunting, bagaimana dia pegang gunting dan semuanya lah.  Saya gunakan ilmu itu untuk 'mengerjakan' kepala Along.  Pada peringkat awal, memang susah.  Bagai nak patah pinggang.  Hendak menggunting juga ada syarat-syaratnya.  Perlu dilakukan di dalam bilik air sambil Along bermain dengan air.  Jika tidak jangan harap dapat pegang kepalanya.  Pergerakan juga perlu cepat dan berhati-hati, takut tergunting benda yang tak sepatutnya selain dari rambut...Dan, hendak menyiapkan satu kepala juga mengambil masa berhari-hari bahkan pernah berminggu-minggu mengikut mood dan kesesuaian Along.  Selesai bergunting dan mandi (rambutnya yang tebal memang susah hendak kering), barulah nampak mana yang senget, mana yang tak rata.  Esoknya dibaiki lagi dan begitulah seterusnya.  Yang peliknya, rambut Along memang cepat panjang.  Belum sampai sebulan rambut depan dah boleh menutup mata semula...

Suatu hari, pernah cikgu Along menegur  "Siapalah yang potong rambut kamu ni Nadia!  Tobek sana sini.  Kesiannya kamu.''  tanpa menyedari atau mengetahui 'tukang guntingnya' ada di belakang Along.  Saya hanya senyum sendiri.  Itulah dia, bukannya mudah hendak menggunting rambut Along yang tak reti diam, mengikut setiap pergerakan gunting dan tukang guntingnya.  Setakat ini tiada siapa lagi yang berani menggunting rambut Along selain dari supermama ini...Iman juga mengikut perangai kakaknya yang hanya mahu saya menggunting rambutnya.  Aduh!  sekali menggunting dua kepala, pinggang bagai nak tercabut dan kemudiannya saya akan menanggung sakit belakang berhari-hari lamanya.  Tetapi demi anak-anak, sakit itu masih mampu saya tanggung...

Itu baru cerita gunting rambut.  Banyak lagi cerita lain akan saya kongsikan.  Sekadar berkongsi pengalaman dan mengimbau kenangan...


Rambut yang sudah 'kemas dan pendek'.  Itu sahajalah style untuk Along yang mama pandai gayakan...


Rambut tengah panjang (bagi mamalah) dah nak tutup mata.  Rimas...

Di Dolly Car Kuey Tiaw, Taiping.  Tengok rambut depannya...

Anak dara yang seorang ni pun tak bagi orang lain potong rambutnya...

2 comments:

  1. hehhehe..same mcm akid..babah akidlah pakar gunting yang hebat untuk akid...jimat pun jimat...

    ReplyDelete
  2. Saya pun tak pernah bawa anak2 istimewa saya gunting di kedai..Nanti habis peralatan kedai tu!!

    Saya beli mesin gunting rambut cepat, cekap, mudah dan jimat..
    Dgn anugerah anak istimewa ini kita bukan lagi supermom tapi bionic women!!

    ReplyDelete