Wednesday, May 21, 2014

Cerita Along Lagi...Along dan Hospital

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang

Subhanallah...Alhamdulillah...Allahuakbar

Hajat di hati hendak menyambung cerita berkenaan kerjaya baru saya.  Tetapi hati ini lebih meronta-ronta untuk membuat catatan berkenaan anak syurga kami biarpun badan amat letih selepas seharian di hospital.

Along, sedari lahir hingga kini tidak dapat dipisahkan dengan hospital.  Bermula dari Hospital Tengku Ampuan Rahimah, Kelang (hospital di mana Along dilahirkan dan mencorakkan sejarah dan cerita hidup kami selepas itu), Institut Pediatrik, Hospital Kuala Lumpur dan kemudiannya Hospital Universiti Kebangsaan Malaysia, Cheras sehingga kini.  Tidak pernah putus dengan pelbagai temujanji, terapi, rawatan dan ujian.  Seboleh mungkin kami berusaha memenuhi setiap temujanji tanpa gagal.  Entah berapa ramai doktor bertukar ganti, tidak mampu saya ingat lagi. Hanya satu nama doktor yang kekal terpahat dalam hati saya iaitu Prof Ong Lai Choo yang mula-mula sekali kami temui ketika kes Along kami pindahkan ke Institut Pediatrik, Hospital Kuala Lumpur.  Prof Ong lah yang mendedahkan kepada kami hakikat sebenar Along.   Masih jelas setiap butir kata beliau ketika itu dan tidak mampu saya padam hingga kini.

Kerana Prof Ong Jugalah kami mengikut beliau ke HUKM (beliau adalah doktor HUKM yang dipinjamkan ke HKL ketika itu).  Along amat serasi dengan beliau dan apa yang saya kagumi tentang Prof Ong ialah kemampuan beliau mengingati pesakit walaupun hanya bertemu setahun dua kali sahaja (beberapa tahun pertama, temujanji dengan Prof Ong adalah tiga bulan sekali, kemudian menjadi enam bulan sekali bila Along mula bebas sawan).  Setiap kali berjumpa, beliau akan ingat kami dari mana dan memang ramah bercerita.   Berbelas tahun kami bersama Prof Ong sehinggalah beliau bersara pada tahun lepas.  Khabarnya beliau kini berkhidmat di PPUM pula. Kini doktor Along bertukar kepada Prof Wong pula.  Juga seorang doktor yang baik dan peramah.  Semasa bersama Prof Ong, beberapa kali juga Along pernah dirawat oleh Prof Wong.




Sebahagian dari kad-kad temujanji Along

Perjalanan jauh tidak menjadi halangan untuk kami memenuhi temujanji Along. Ketika menetap di Cameron Highlands, hampir lapan tahun kami tetap setia memenuhi pelbagai temujanji yang kadang-kadang sehingga dua temujanji dalam masa sebulan.  Jika babahnya tidak dapat bersama, saya akan berusaha membawa Along sendiri.  Tidak menjadi masalah langsung kepada saya.  Along juga seolah-olah faham dan selalu memberi kerjasama baik walaupun sesekali angin puting beliungnya melanda juga.  Memandu sendirian bersama Along turun dan naik tanah tinggi itu juga tidak menjadi beban kepada saya dan Along juga sudah lali dengan perjalanan seperti itu.

Kini Along juga bebas dari ubat sawan.  Sejak kali pertama diberikan Tegretol, Along terus bebas sawan selama beberapa tahun.  Selepas itu, pengambilan ubat diberhentikan untuk beberapa tahun lagi.  Kemudian, sawannya menyerang kembali dan pengambilan ubat terpaksa dimulakan semula untuk sekurang-kurangnya dalam tempoh dua tahun dari serangan sawan terakhir.  Pusingan ini telah beberapa kali berjalan.  Kini hampir tiga tahun Along bebas dari serangan sawa dan kami perlu bersedia untuk 'serangan semula'. Menurut doktor, semakin meningkat dewasa, gelombang sawan semakin stabil tetapi tidak mustahil akan meletus semula umpama gunung berapi yang sedang tidur. Bila-bila masa tanpa dapat dijangka.  Apa yang boleh dilakukan, kawal segala bentuk penyebab dan pencetus sawan seperti demam, penat, kepanasan dan sebagainya.

Hari ini, sekali lagi kami perlu 'dating' dengan doktor Along.  Seperti kebiasaannya, perlu dibangunkan dan disiapkan seawal pagi.  Biasalah Kuala Lumpur tidak dapat dipisahkan dengan kesesakan jalan rayanya. Kalau lewat keluar, jawabnya lambatlah sampai dan lambatlah selesai. Iman, seperti biasa menjadi peneman dan 'tukang umpan' kepada Alongnya dan terpaksa dipontengkan sekolah walaupun minggu ini adalah minggu peperiksaan (tadika je pun...tapi tetap penting juga).  Alhamdulillah kami dapat sampai awal dan apa yang mengejutkan ialah hanya beberapa orang pesakit sahaja yang menunggu.  Klinik sangat lengang berbanding dengan kebiasaannya yang penuh sesak.  Masa menunggu juga tidak lama dan kami dapat 'berlama-lama' dan bersoal jawab sepuas hati dengan Prof Wong.  



Mood happy sebab cukup tidur dan perut kenyang

Iman yang menjadi teman setia Along...

Kali ini dapat sampai awal, tapi klinik pula lengang...


Kali ini saya turut menjadi 'pelajar tidak rasmi' Prof Wong apabila dua orang pelajar perubatannya turut serta dalam temujanji kali ini.  Along dijadikan bahan study mereka dan perbincangan mereka saya ikuti dengan penuh perhatian walaupun banyak istilah-istilah klinikal yang saya tidak fahami. Tetapi kebanyakan perbualan mereka amat biasa bagi saya yang telah hampir 20 tahun bersama dengan golongan insan istimewa dari pelbagai kategori.  Along juga memberi kerjasama yang amat baik sepanjang masa.  Sentiasa gelak dan memberi respon walaupun kadang-kadang buat tak kisah pun.  Menjadi ibu kepada Along dan mempunyai rakan-rakan yang mempunyai anak istimewa dari pelbagai kategori kecacatan menjadikan saya amat biasa dengan istilah-istilah perubatan dan klinikal.  Bahkan saya juga turut belajar dan mengkaji apa itu Cerebral Palsy yang sangat berkait rapat dengan Along.  Saya juga mempunyai anak murid dari kategori slow leaner, autisme dan dyslexia.  Jadi dunia saya amat indah dikelilingi oleh mereka semua.  Mereka menjadikan saya seorang yang berusaha mencari ilmu berkaitan untuk membolehkan saya menyelami dunia istimewa mereka.

Doktor pelatih tengah test power pujuk Along untuk diperiksa

Terpaku tak nak bergerak dah...Jenuh kena umpan pun tak dilayan...

Cerebral Palsy, upper limbs, lower limbs, hemiplegia, double hemiplegia, stiffness, scolisis dan pelbagai istilah lagi saya ikuti dengan penuh minat.  Rupa-rupanya Along mempunyai banyak masalah yang saya tidak perasan sebelum ini.  Namun doktor tidak mahu saya terlalu memikirkannya selagi fungsi hidup hariannya tidak terjejas.  Satu perkara yang amat merisaukan saya sekarang ialah pergerakan Along yang semakin agak kaku seperti otot-otot pergerakannya mula mengeras.  Dia juga lebih suka merangkak dari berjalan jika di rumah.  Memang kadang-kadang dia kelihatan seperti amat susah untuk bergerak atau berjalan.  Disebabkan itu juga, Prof Wong merujuk Along kepada pakar rehabilitasi, Klinik Otrhopedik (klinik tulang).  Entah apa pula yang perlu Along dan kami tempuhi selepas ini.  Hanya pada Allah kami serahkan segalanya.  Kami tidak akan berputus asa atau mengalah selagi ada kudrat.

Seperkara lagi yang mula bermain difikiran saya ialah keadaan tulang Along yang seolah-olah tidak seimbang pertumbuhannya.  Ruas lengan dan jari-jarinya lebih panjang dari biasa.  Bila diajukan kepada doktor, beliau mengakui itu adalah salah satu sindrom yang beliau sendiri tidak pasti dan boleh mendatangkan masalah. Perkara tersebut akan dijelaskan oleh pakar tulang nanti.  Perkara ini menyebabkan hati saya berdebar sehingga kini.  Semoga tiada apa yang serius. Kami tidak sanggup lagi melihat Along menderita apa-apa sakit yang boleh menjejaskan keadaan kesihatannya. Sungguh, kami tidak sanggup melihat dia sakit lagi.

Along sudah lama tidak menjalani sebarang rawatan atau terapi baik secara moden atau tradisional.  Sejak semakin besar, kami menghentikan segala bentuk rawatan dan terapi.   Hanya di sekolah, PDK atau di rumah sahaja.  Jangan ditanya mengapa.  Sesiapa sahaja yang ada anak seperti Along, seusia Along akan faham mengapa.  Kami serahkan segalanya kepada Allah swt dan doa yang tidak putus-putus agar anak ini sentiasa dilindungiNya dan diberikan kesihatan yang baik.

Saya akan kongsikan nanti apa bentuk rawatan yang pernah kami buat untuk Along dan mengapa kini tidak lagi meneruskannya.  Saya tidak akan pernah jemu menulis tentang anak syurga ini biarpun mungkin ada yang jelak membacanya.  Sekurang-kurangnya catatan ini akan menjadi kenangan saya dan tatapan adik-adiknya agar terus menjaga dan menyayangi Along setulus hati mereka.


2 comments:

  1. Assalamualaikum, kak pah...ini adek pelanduk...tabahkan hatimu....kak pah adalah antara jutaan insan terpilih untuk terima puluhan jutaan pahala dari anak syurga ini....Allah s.w.t dan para malaikat....sentiasa bersama kita Insya Allah....

    ReplyDelete
    Replies
    1. As salam adek...terima kasih kerana sudi mengunjungi rumah kecil akak...Alhamdulillah, akak serahkan kembali segalanya kepada Allah swt...aminn...

      Delete