Monday, May 12, 2014

Semangat Baru, Hobi Baru, Kerjaya Baru...

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang

Subhanallah... Alhamdulillah...Allahuakbar...

Rupanya sudah menghampiri pertengahan tahun 2014.  Terbiar lagi rumah kecil ini.  Kehidupan yang turun naik, suka duka dari post terakhir menyebabkan rumah kecil ini terbiar sepi.  Sekadar lalu, singgah menjenguk dari luar, mengarang dan menyimpan di dalam hati.  Tidak mampu membuat sebarang coretan.

Peristiwa terbesar yang memberi pelbagai hikmah Allah ialah Pemergian Bonda Hajah Maimun mengadap Pencipta pada 16 Disember 2013 (Alfatihah untuk arwah mak.  Moga mak tenang di sana di sisi para solehin).  Walaupun hanya berstatus ibu tiri, mak umpama mak kandung sendiri. Sedari usia 8 tahun, membesar bersama mak.  Hanya Allah sahaja yang mampu membalas segalanya.  Doa kami sentiasa mengiringi mak.


Hidup mesti diteruskan.  Apa sahaja yang mendatang perlu dihadapi.  Hanya dari Ilahi, dipohon kekuatan agar perjalanan hidup ini sentiasa di atas landasanNya.

Alhamdulillah, tahun 2014 membuka lembaran baru dalam kerjaya saya sebagai seorang Work At Home Mums (WAHM). Semakin hari semakin menyerlahkan sisi kebolehan yang terpendam selama ini.  Tidak terlintas difikiran ini untuk menjadikan jahitan sebagai satu bidang kerjaya.  Bukan tidak boleh menjahit, tetapi tidak berminat untuk mengembangkannya menjadi hobi yang mendatangkan hasil.

Mungkin ada yang akan berkata, belajar sehingga ke universiti, ada ijazah tetapi akhirnya duduk di rumah, jaga anak je.  Oh!  Ayat-ayat itu sudah biasa saya terima, sudah lali dan saya tak kisah pun. Dengan izin dan suruhan suami, saya lebih rela duduk di rumah menjaga suami dan anak-anak dan saya seronok.  Biarpun tidak semewah dulu dalam berbelanja aatau mempunyai duit sendiri, saya tak kisah.  Alhamdulillah, cukuplah apa yang ada.  Duit, semakin dikejar, semakin ia lari.  Semakin lelah kita mencari.  

Habis tu, apa gunanya ada ijazah jika tidak boleh mendatangkan hasil? Membazir je mak ayah keluar duit, hantar suruh belajar, akhirnya tiada hasil...Ayat itu juga klise bagi saya.  Sekadar lalu di cuping telinga.  Tidak lagi berbekas di hati.  Saya berbangga menjadi seorang surirumah yang berijazah.  Anak-anak saya pasti menjadikan saya sebagai satu 'cabaran' untuk mereka belajar setinggi mungkin.  Untuk berbakti kepada ibubapa, pelbagai cara boleh dilakukan.  Wang ringgit, harta benda diberi mengikut kemampuan.  Tetapi yang paling penting, doa dan ingatan yang tidak pernah putus.  

Saya juga pernah melalui kegemilangan zaman berkerjaya.  Pernah mengecapi nikmatnya menjadi pekerja dan majikan.  Segala jalan dan liku dalam berkerjaya dan berniaga sendiri saya hadapi dan akhirnya membentuk saya yang seperti sekarang ini.  Masih berkerjaya, tetapi dari rumah sendiri. Biarlah ada yang memandang remeh, tidak menjadi hal lagi.  Saya menikmati kebebasan masa dan kerjaya dengan cara tersendiri.

Sebab utama saya memilih untuk menjadi WAHM ialah kerana anak-anak.  Dan juga keadaan kesihatan yang tidak mengizinkan lagi saya 'lasak' seperti zaman muda belia.  Along kini sudah mencecah 20 tahun.  Aiman bakal menduduki peperiksaan SPM pada tahun ini dan Iman memerlukan sepenuh perhatian saya ketika mula melangkah ke alam persekolahan.  Usia Along yang begitu, dengan keadaan fizikal yang seperti insan normal lain tetapi akal fikiran seperti anak kecil begitu mencabar kami.  Siapa lagi yang sanggup mencuci kencing beraknya, memandikan dan menguruskan makan minum Along.  Dalam keadaan sekarang memang agak mustahil untuk mencari orang yang sanggup menjaga Along jika saya keluar bekerja.  Sekali sekala jika kami perlu keluar suami isteri, Along akan ditumpangkan di rumah nenek atau Pak Ngahnya.  Itupun dalam jangka masa beberapa jam sahaja.  Bimbang unutk kami tinggalkan lama-lama.  Takut Along menyusahkan mereka jika perlu dicuci kencing beraknya.  

Adakah saya menyesal?  Tidak sama sekali.  Biarpun sesekali rasa 'cemburu' melihat sahabat-sahabat yang berkerjaya hebat, saya usir jauh-jauh perasaan itu.  Saya redha dan seronok dengan kehidupan seperti ini.  Allah SWT telah menentukan jalan hidup saya seperti ini.  Pasti ada hikmahNya.  
  


Kini hobi baru saya ialah menjahit.  Bermula dari patchwork, quilting (boleh rujuk entri lama), pakaian kanak-kanak, telekung, tudung dan kini melangkah setapak lagi dengan memberanikan diri menjahit pakaian wanita (pengkhususan jubah, blouse dan dress).  Alhamdulillah mendapat maklumbalas positif dari pelanggan (kebanyakannya ialah adik beradik sendiri).  Sebelum ini memang saya tidak berminat menjahit pakaian kerana perlukan ketelitian dalam segala hal, tetapi rupa-rupanya saya berjaya melepasi 'gangguan' tahap ketelitian itu.  Mentor saya ialah bonda kandung saya sendiri (Nenek Gombak) yang merupakan tukang jahit profesional.  Berpuluh tahun menjahit dengan cara tersendiri.  Pelanggan dari pelbagai lapisan masyarakat dari golongan kerabat diraja hinggalah kepada anak sekolah.  Bonda juga merupakan tukang jahit rasmi saya sejak zaman persekolahan.  Tetapi kini saya boleh berbangga kerana akhirnya berjaya mewarisi bakat itu dari bonda.  Alhamdulillah...hanya kepada Allah saya kembalikan kesyukuran ini.  Biarpun sedikit tetapi banyak membantu saya dari segala segi. 




Sekadar beberapa keping gambar untuk permulaan (masih 'gagap' dengan komputer riba baru yang tidak link dengan handphpone)

Cukup setakat ini dahulu.  Perlu membuat penghantaran roti pula...Oh ya, satu lagi kerjaya baru saya ialah sebagai Bakers.  

Akan saya sambung sebentar lagi...


No comments:

Post a Comment