Thursday, March 22, 2012

Aura seorang guru

Sewaktu kecil, jika ditanya besar nanti nak jadi apa, jawab saya dua sahaja.  Nak jadi doktor atau cikgu.  Itu lah dua pekerjaan yang amat saya 'kagumi' sekali.  Main pondok-pondok pun, dua karekter itulah yang sering 'dilakonkan'.  Saya menjadi cikgu atau doktor dan adik-adik yang menjadi 'mangsa' sebagai anak murid atau pesakit.  Hari demi hari berlalu, dari tadika ke sekolah rendah.  Dari sekolah rendah ke peringkat menengah, cita-cita itu tetap kukuh digenggam dan berusaha gigih untuk dicapai.  Selepas keputusan Sijil Rendah Pelajaran (PMR sekarang) saya berjaya masuk ke kelas aliran sains tulen.  Guru Biologi ketika itu, Cikgu Bajuri seorang guru lepasan salah sebuah universiti di Indonesia dapat mengesan minat saya dalam bidang perubatan.  Dia lah yang memberi galakan dan semangat hinggakan memberi saya buku-buku rujukan sains dan perubatan untuk ditelaah.  Saya mengikut sahaja dan memang ternyata saya 'score' subjek biologi.  Cita-cita untuk menjadi seorang doktor makin mudah dirasakan dan cita-cita untuk menjadi seorang guru makin dilupakan.  Malangnya saya bukanlah seorang yang berani dengan jarum, darah dan pisau.  Untuk 'membedah' seekor katak di makmal sains umpama hendak membedah perut sendiri.  Amat tidak sampai hati sekali.  Macam mana lah nak jadi doktor!  Entah apa yang tidak kena (atau memang sudah takdir Allah swt) saya tidak mendapat  kredit dalam matapelajaran Matematik Tambahan dan English (sedangkan sebelumnya tidak pernah begitu).  Hancur berkecai cita-cita hendak melanjutkan pengajian dalam bidang perubatan.  Perjuangan diteruskan ke menara gading tanpa memikirkan lagi apa pekerjaan selepas itu.  Yang penting ialah mendapat diploma dahulu dan seterusnya ijazah.  Jika berkemampuan, akan diteruskan hingga ke peringkat doktor falsafah.  Program diploma yang saya ambil bukanlah program yang 'glamor' seperti Diploma Sains Komputer pada waktu itu.  Kami, mahasiswa program Diploma Pembangunan Manusia tidak begitu dipandang.  Tak mengapa. Yang penting ilmu yang dituntut dah pendedahan-pendedahan yang diterima sepanjang bergelar mahasiswa.  Sewaktu di tahun akhir pengajian peringkat diploma, kertas kerja berkumpulan yang merupakan syarat wajib untuk lulus bertajuk Penubuhan Pusat Tuisyen (lebih kurang begitulah tajuknya).  Kami berempat dalam satu kumpulan bertungkus lumus selama satu semester menyiapkan kertas kerja tersebut dan Alhamdulillah kumpulan kami berjaya.  Selepas tamat pengajian diploma, saya dan beberapa orang rakan yang baru bergraduat terlibat dalam program tuisyen percuma untuk anak-anak peneroka di tempat kami. Seronok juga rupanya jadi cikgu.  Cita-cita yang hampir saya lupakan kini tumbuh semula.  Dari situ saya memohon untuk melanjutkan pengajian ke peringkat ijazah.  Saya memohon untuk melanjutkan pengajian ke program Bacelor Pendidikan Bimbingan dan Kaunseling di universiti yang sama.  Namun memang nasib tidak menyebelahi saya.  Biarpun rayuan demi rayuan dibuat, saya gagal mandapat tempat dalam bidang yang saya minati itu.  Akhirnya perjuangan diteruskan dalam program Bacelor Sains Pembangunan Manusia.  Bagi saya cita-cita untuk menjadi guru terhenti setakat itu sahaja.  Tiga tahun berjuang untuk mendapat ijazah. Allah swt telah mengatur perjalanan hidup umatNya ini.  Ditahun akhir pengajian, saya telah mendirikan rumahtangga.  Sudah sampai jodohnya.  Alhamdulillah semuanya berjalan lancar.  Saya berjaya lulus dengan kelas dua atas walaupun sedang hamil anak sulung ketika itu. 


Selepas bergraduat, saya tidak bekerja sehingga selamat melahirkan anak sulung kami.  Dalam pada itu saya tetap berusaha memohon mana-mana pekerjaan yang sesuai dengan kelulusan. Rezeki belum menyebelahi saya.  Biarpun pelbagai jawatan dipohon, pelbagai temuduga dihadiri, belum ada rezeki untuk saya bekerja.  Kebetulan anak sulung kami yang baru berusia beberapa bulan ketika itu sering tidak sihat dan memerlukan perhatian rapi (kami belum tahu dia adalah anak istimewa).  Saya kemudiannya mencuba nasib memohon untuk menjadi guru sandaran di sekolah menengah di tempat tinggal kami. Alhamdulillah, saya berjaya.  Bermulalah karier pertama saya secara rasmi biarpun hanya sebagai Guru Sandaran Tidak Terlatih.  Hari pertama mengajar, saya bertemu kembali dengan guru yang mengajar mata pelajaran Sains Pertanian ketika di tingkatan dua dan tiga.  Dan, hari pertama mengajar juga menyebabkan saya diserang migrane akibat melayan kerenah pelajar-pelajar kelas peralihan.  Akibatnya saya terus pengsan selepas pulang dari sekolah.  Begitu besar penangan hari pertama bergelar 'cikgu'.  Ketika dalam tempoh setahun bergelar Guru Sandaran, saya juga memohon untuk melanjutkan pengajian dalam bidang pendidikan dan Alhamdulillah akhirnya cita-cita untuk menjadi guru semakin cerah apabila mendapat surat tawaran untuk mengikuti Kursus Perguruan Lepasan Ijazah selama 2 tahun (kalau tak salah) dalam bidang Kemahiran Hidup di Institut Perguruan Ilmu Khas, Cheras.  Ketika itu saya tidak lagi bergelar guru, tapi mejawat jawatan sebagai Pengurus di sebuah syarikat hartanah.  Kita merancang, Allah juga telah menetapkan yang terbaik untuk kita.  Memandangkan keadaan kesihatan anak yang tidak menentu ketika itu dan bos yang amat berat untuk 'melepaskan' saya (hingga sanggup menaikkan gaji agar saya menolak tawaran itu), sekali lagi saya terpaksa melupakan hasrat untuk menjadi seorang guru.  Tidak mengapa, pasti ada hikmah disebalik semua itu.  Bertahun-tahun saya meneruskan kerjaya sebagai Pengurus Syarikat, namun naluri seorang guru tertanam teguh.  Akhirnya, setelah 'jemu' dengan kerja makan gaji dan ingin melakukan sesuatu yang lebih mencabar, saya sepakat dengan suami untuk menubuhkan pusat tuisyen.  Pelbagai onak dan ranjau kami tempuhi sepanjang lebih kurang sepuluh tahun bergelumang dalam dunia perniagaan ini.  Suka, duka, seronok, tak seronok kami tempuhi dengan cekal.  Saya amat mencintai kerjaya itu. Dari situlah aura seorang guru melekat pada diri saya.  Ke mana saja pergi, semua orang akan mengatakan saya seorang guru.  Tidak pernah lagi saya ditebak dengan soalan 'awak ni doktor ya?' atau 'kakak ni pegawai ke?'.  Kebiasaannya pasti 'cikgu ya?'.  Saya amat seronok dan sedikit 'bangga' walaupun saya sedar saya bukanlah seorang yang layak dipanggil 'cikgu'.  Sehingga kini walaupun sudah tidak lagi terlibat dalam bidang pendidikan, saya masih mencintai bidang itu.  Biarlah apek di pasar itu terus memanggil saya 'cikgu' biarpun sebenarnya bukan seorang guru, kerana saya mahu semangat kental seorang guru kekal dalam diri dan sekurang-kurangnya saya adalah guru kepada anak-anak sendiri...


Panjang lebar cerita kali ini...


Published with Blogger-droid v2.0.1

1 comment:

  1. Assalamualaikum. Apa prospek kerjaya diploma pembangunan manusia nie kak

    ReplyDelete