Friday, June 24, 2011

Tekak orang melayu

Bila umur sudah menjengah angka 40, macam-macam perubahan mula terjadi pada tubuh kita.  Jika semasa muda belia dulu bentuk badan dan 'komposisi lemak' tidak begitu dihiraukan.  Makan lah sebanyak mana pun, tetap boleh maintain.  Tapi sekarang, makan lebih sedikit, sudah ada 'spare tyre' yang amat liat untuk 'diusir'...Mulalah mencari pelbagai alternatif untuk 'maintain' apa yang pernah dimiliki dahulu.

Sejarah ahli keluarga yang mempunyai penyakit kencing manis dan pernah mengidap kencing manis semasa mengandungkan anak ke 3, menyebabkan saya mengambil inisiatif untuk mengunjungi "wellness clinic' Pejabat Kesihatan Daerah CH.  Tambahan pula, terdapat satu luka di jari kaki yang sudah hampir 2 minggu tidak mahu sembuh hanya kerana melecet terkena tali selipar.  Pelbagai soalan perlu dijawab, diukur ketinggian, berat badan, BMI dan darah diambil untuk menentukan tahap gula dan kolestrol.  Alhamdulillah, semuanya dalam kategori baik KECUALI kandungan kolestrol dan lemak yang sedikit tinggi dari tahap normal (kalau lemak, memang boleh diterima memandangkan dapat dilihat dengan 'mata kasar').  Mujur kandungan gula pada kadar yang baik, dan bermakna saya tiada kencing manis.  Alhamdulillah.

Soal siasat terperinci dijalankan untuk mengetahui mengapa kadar kolestrol tinggi dari yang sepatutnya.  Antaranya ialah kekerapan melakukan senaman.  Jawapan saya senang sahaja- saya hanya buat senaman melalui kerja rumah yang dilakukan tidak putus-putus dari pagi ke malam.  Malas hendak ke gym atau berjogging dan sebagainya kerana masalah anak yang masih kecil dan cuaca yang tidak menentu di tanah tinggi ini (sebenarnya alasan orang yang memang tak nak buat senaman....).  Cik misi hanya tersenyum sinis.  "Biasalah tu, puan."  jawabnya ringkas dan bersahaja.

Satu lagi soalan yang pastinya akan ditanya oleh semua pengamal kesihatan - bagaimana cara memasak?  Adakah digoreng, dimasak dengan santan, dikukus atau dipanggang.  saya hanya memandang cik misi berbangsa melayu itu dengan senyum lebar.  
"Orang melayu mana yang tak makan makanan goreng atau dimasak dengan santan?"  Soal saya semula.     
"Betul tu puan.  Saya pun macam tu juga.  Belasah apa yang ada depan mata."  Cik misi menjawab selamba.
"Dah namanya tekak orang melayu."  Saya menambah lagi.

Akibatnya, saya perlu datang lagi untuk diambil darah bagi ujian lanjut kadar kolestrol 'baik' dan 'jahat' dalam darah.  Aduh....saja cari penyakit.... 

No comments:

Post a Comment