Wednesday, March 28, 2012

RED VELVET CAKE

Membuat kek bukanlah bidang saya.  Kebiasaannya samada kurang menjadi atau tidak menjadi langsung. Begitulah setiap kali cubaan membuat kek atau biskut, saya pasti akan kecewa.  Sebab itulah saya jarang sekali membuat kek atau biskut.  Takut kecewa...Satu-satunya kek yang saya agak 'mahir' ialah kek lobak merah...

Di tanah tinggi ini, tiada kedai kek melayu.  Sebelum ini, jika sesekali teringin makan kek saya hanya akan tuju ke Secret Recipie.  Saya akan nikmati kek kejunya sepuas hati.  Tapi kini kedainya sudah ditutup.  Tidak tahu apa alasannya.

saya bukanlah peminat kek, hanya yang betul-betul sedap boleh masuk ke tekak ini...

 23 hb Mac 2012 baru-baru ini adalah hari jadi Iman Thuraya yang ke 3.  Apalah yang dia faham akan sambutan majlis hari jadi, tiup kek, dapat hadiah dan sebagainya.  Tambahan pula ketika ini hanya dia seorang di rumah.  Abang dan kakak di asrama.  Hanya mama juga yang perlu mengingatkan babah iman akan tarikh itu (biasalah, lelaki...).  Hanya sekadar ucapan tanpa sebarang sambutan.  Juga doa dari seorang ibu agar anaknya menjadi anak yang solehah, cemerlang di dunia dan akhirat.


Sudah lama saya teringin hendak mencuba Red Velvet Cake yang sering saya lihat di blog air tangan cik siti (antara blog kepercayaan saya untuk mencari resepi yang betul-betul boleh menjadi).   Masa inilah hendak mencuba bakat terpendam.  Manalah tahu kalau kali ini menjadi pula kek saya (besar sungguh harapannya).  Rupanya mahal juga kos bahan-bahannya terutama cream cheese.  Hendak cuba dan Iman Thuraya punya pasal, saya pejamkan mata dan hampir lima puluh ringgit dikeluarkan untuk kek ini.  Kalau tak jadi saya bersumpah, inilah kali terakhir saya membuat kek...hihihi

Semangat sudah ada, kudratnya pula tiada.  Dua hari projek red velvet tertangguh.  Akhirnya saya kuatkan hati dan semangat, keluarkan mixer dari kotak (yang sudah bertahun tidak digunakan) dan terus  membancuh kek sebelum memasak makan tengahari.  Saya tahu, jika saya bertangguh lagi pastinya red velvet hanya jadi sejarah dan bahan-bahan terutama cream cheese akan luput begitu sahaja dan menjadi santapan tong sampah (sudah terjadi beberapa kali). 

Semangat yang berkobar-kobar tidak cukup tanpa ilmu pengetahuan dan praktikal.  Kek sudah siap dibakar, tapi masalahnya adalah untuk menyiapkan dekorasi kek.  Dahlah tangan ini memang 'keras tangan'.  Hentam sajalah sebab bahan-bahan dekorasi sudah siap.  Saya gelak sendiri melihat deko kek. Mujurlah Iman belum pandai menilai, kalau tidak mungkin dia juga akan gelak guling-guling melihat deko kek hari jadinya...

Apapun, 'don't judge the book by it's cover'.  Itulah kek saya.  Biarpun 'buruk' penampilan, tapi rasanya hampir menepati piawai. 

Saya kongsikan hasil tangan yang tak menjadi ini.  Untuk resepinya, scroll pada blog kegemaran saya dan klik pada blog air tangan cik siti.  Saya tiru bulat-bulat resepinya (terima kasih cik siti).

Satu yang saya pinta, jangan gelakkan saya ya...

kek yang sudah siap dilapisi cream frosting.  Pening bagaimana hendak salut kek dengan cream cheese frosting...

bahan paling mudah didapati di sini untuk hiasan, strawberry...jangan lihat hiasan di atasnya...hancur...

Apalah yang difikir oleh Iman ya...

Apapun Iman tetap kata...kek mama terbaikkk....

Rasanya saya masih mahu cuba membuat kek ini lain kali.  Belum serik lagi.



2 comments:

  1. wah!!!sgt teruja melihat kek seumpama itu..ku pun tak pandai buat mcm ni kak saripah oi..tahniah!kerana menjadi jugak akhirnya kek itu..bila nak kasi ida rasa lak kak?he3..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ida, tak sempurna mana pun. Sakit mata tengok dekonya. Tapi makan je lah...Nak rasa, mai la sini...

      Delete