Thursday, March 15, 2012

Sambal Taun Kerang

Kali ini saya ingin bercerita pasal makanan lagi.  Maklumlah, musim cuti sekolah adalah musim saya 'bertapa' di dapur.  Semuanya ingin dimasak untuk menjamu anak-anak yang sesekali dapat berkumpul bersama. Kebiasaanya anak kedua kami, Aiman Hazziq yang jarang dapat bersama selalu kerana peraturan asrama yang agak ketat dan 'tidak mesra pulang bermalam'.

Saya bukanlah keturunan Melayu tulen.  Sebelah ayah berdarah campuran Melayu dan Siam manakala sebelah emak berketurunan Melayu dan India.  Anak-anak kami pulak berdarah campuran Melayu-Siam-India-Jawa...Hendak dipanggil apa pula ya?  Walaupun begitu salah satu 'kemahiran' saya sedari sekolah rendah ialah memasak.  Maklumlah, sebagai anak sulung, saya bertanggung jawab menjaga dan menyediakan makanan untuk adik-adik semasa ayah dan emak keluar berniaga.  Dari situ saya membina kemahiran memasak dan sehingga sekarang saya akan cuba memasak apa saja resepi tidak kira bangsa atau keturunan untuk dicuba dan dijamu kepada keluarga.  Kadang-kala menjadi, kadang kala jauh larinya.  Tapi suami dan anak-anak tetap menjadi penyokong setia dengan memakan apa sahaja yang saya hidangkan.  Walaupun sudah berkahwin dengan suami yang berketurunan Jawa asli hampir 19 tahun, saya hanya sesekali merasa masakan tradisional Jawa iaitu Sambal Taun (bunyi ...tahun) yang dihidangkan semasa hari raya.  Biasanya Sambal Taun Ayam atau kerang.  Sekali imbas, bukan makanan yang mahu saya makan atau cuba kerana melihatkan timbunan cili api dan lengkuas yang memenuhi bekas lebih banyak dari isi ayam atau kerang!  

Entah mengapa, ketika kebosanan melanda, saya menjengah blog-blog masakan (yang memang saya link dengan blog ini) dan ternampak Sambal Taun Kerang dalam blog airtangan cik siti.  Begitu menarik dan resepinya juga amat mudah.  Bermulalah proses mencari kerang yang memang sukar didapati di daerah perbukitan ini.  Hampir empat hari saya mencari kerang di pasar.   Tiada.  Rupanya hanya seminggu sekali kerang di bawa naik dari bahagian Pantai Barat dan harganya juga sudah jauh berbeza.  Seingat saya (memang saya jarang membeli kerang dan jarang ke pasar) ketika di pasar Kuala Kubu Bharu hampir tujuh tahun lepas harga sekilo kerang tidak lebih dari seringgit setengah.  Tapi hari ini rupanya hampir RM3.50 sekilo!  Hendak memasak punya pasal belilah juga.  Akhirnya menjadilah juga Sambal Taun Kerang saya dan diberi markah A oleh encik suami...hihihi

Di sini saya kongsi resepinya yang saya ubah suai sedikit dari resepi asal (terima kasih cik siti...)

2 kg kerang - cuci, rebus, kopek, cuci lagi (buang pasir dan lumpur) dan toskan
lengkuas secukupnya - dihiris halus (saya guna seketul lengkuas sebesar penumbuk)
6 ulas bawang merah - dimayam halus
4 ulas bawang putih - dimayam halus
Segenggam cili api - dibuang tangkai (jika suka boleh lebih)
Sedikit belacan jika suka
2  keping asam keping
Garam dan gula secukupnya
Sedikit minyak untuk menumis
1 cawan santan pekat
Santan cair secukupnya

Cara-caranya:

Tumis bawang dan lengkuas yang telah dihiris halus sehingga layu dan wangi.  Masukkan sedikit belacan dan cili api.  Kacau sebentar dan masukkan kerang, santan cair, asam keping, garam dan gula secukupnya.  Biarkan merenih di atas api perlahan dan kacau selalu sehingga mendidih dan agak pekat.  Akhir sekali masukkan santan pekat untuk memekatkan sedikit kuah.  Kuah tidak perlu terlalu pekat.  Sekadar cukup sahaja pekatnya.  Biarkan mendidih sebentar.

Masakan ini akan lebih sedap jika dibiarkan semalaman atau dipanaskan berulang kali.  Jika kuah makin kurang boleh ditambah sedikit santan cair dan dipanaskan semula.  Memang tahan lama dan tidak jemu dimakan.  Sesuai dimakan dengan nasi putih atau ketupat.

Tidak perlu berketurunan Jawa untuk memasak masakan Jawa...Selamat mencuba.


3 comments:

  1. Assalamualaikum;
    Salam perkenalan ..Terima kasih sudi singgah di blog saya dan menjadi kawan saya..
    Beruntung saya berkenalan dgn penulis novel..Remaja dulu saya pembaca novel tegar tapi lama saya tiggalkan sebab masa mencemburui saya.
    Bolehkah adaptasikan kisah saya jadi novel akak.Dapat royalti sikit..Gurau je sebenarnya jangan marah saya ye!!

    ReplyDelete
  2. wah..wah..cari resepi lain..resepi laiñ yang jumpa yer..terima.kasih sbb sudi share resepi ni..jom tgk resepi kat blog sy laks..ahakkss.. www.ihhi.my

    ReplyDelete
  3. wah..wah..cari resepi lain..resepi laiñ yang jumpa yer..terima.kasih sbb sudi share resepi ni..jom tgk resepi kat blog sy laks..ahakkss.. www.ihhi.my

    ReplyDelete