Sunday, September 8, 2013

Catatan Bermula Kembali

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang...

Begitu lama rumah kecil ini ditinggalkan, hanya sempat dijenguk sekali sekala, tetapi tiada upaya untuk membuat sebarang catatan.  Terlalu banyak perkara dan peristiwa yang berlaku sepanjang tempoh itu. Dititip kemas dalam kotak ingatan mahu pun sesetengahnya saya campak jauh tak ingin dikenang langsung.

Apa yang saya lakukan sepanjang tempoh 'bertapa' itu?  Rutin harian seorang ibu, isteri dan wanita. Kadang-kadang terasa 'i'm a typical housewife but with an extraordinary strenght'.  Walaupun terkadang rasa jatuh terbenam ke dasar bumi, tetapi bangkit untuk berlari mendaki gunung kembali.

Sebenarnya sekarang saya lebih banyak menumpukan perhatian kepada bidang jahitan dan kelas tuisyen persendirian di rumah.  Bermula awal tahun 2013, saya dalam 'terpaksa rela', mengadakan kelas tuisyen untuk beberapa orang pelajar setelah dipujuk rayu oleh ibu-ibu mereka yang telah biasa dengan pusat tuisyen saya sebelum ini.  Saya akhirnya terpaksa mengalah.  Tambahan pula minat mengajar masih menebal dalam diri di samping dapat mencari duit poket sendiri.  Diakui, saya seorang cikgu yang sangat garang dan tegas, tetapi anak murid tetap datang dekat dan boleh bergurau senda kembali selepas telinga merah dipiat...
siap makan minum lagi tu...

Daniel (pelajar istimewa), Iman, Zam Inas dan Shi Cheng (yang datang dari Tanjung Malim)

Apa yang seronok dengar mengajar ni?  Entah, tak boleh saya ceritakan. Siapa yang jadi cikgu pasti boleh merasanya.  Biarpun kadang-kadang angin naik sampai kepala, suara boleh dengar satu taman, tapi tetap seronok.  Suami saya pernah mengajar Iman membaca (melalui buku cerita) dan saya hanya mendengar dari jauh.  Sambil menjahit, sambil saya memperbetulkan apa yang diajar dan sambil saya gelak sendiri.  Tak sampai sepuluh minit, Iman terus tutup buku!  Tak ada tokoh jadi cikgu, katanya...

Diam tak diam sudah hampir setahun berlalu.  Setiap kali keluar rumah dan berjumpa dengan rakan-rakan lama, soalan pertama yang diajukan pastinya "tak nak buka balik ke pusat tuisyen?  Payah la sekarang dah tak ada pusat tuisyen macam dulu."  Saya hanya mampu tersenyum.  Semangat memang membuak, termakan dek pujukan mereka, tapi tiada daya dan upaya dari segala hal.  Tambahan pula dalam peringkat umur sekarang, ghairahnya tidak seperti waktu memulakan perniagaan dulu.  Banyak perkara yang perlu dipertimbangkan.  Itu kata-kata saya sekarang, tak tau lah setahun dua lagi, kalau-kalau bertukar fikiran...

Novel saya juga sudah lama tertangguh.  Janjinya sebelum bulan 12, 2012...kini sudah menghampiri penghujung 2013. Masih belum siap juga.  Entah kenapa payah benar hendak membuat catatan kali ini.  Moga Allah swt memberi saya kekuatan untuk menyudahkannya, berkongsi dengan kalian semua.

Cukuplah untuk permulaan sambungan ini...Akan meneruskan kembali catatan di rumah kecil ini. InsyaAllah...




No comments:

Post a Comment