Wednesday, September 25, 2013

Tukar Nama...

Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang...

Blog kecil saya ini, dimulakan ketika kami sekeluarga menetap di tanah tinggi Cameron Highlands.  Bersempena dengan itulah terciptanya nama Pena di Perbukitan ini.  Tapi kini, sudah berpindah ke tanah rendah...perlukah ditukar pula nama rumah ini?  Hemmm...tak payahlah...biarlah nama itu menjadi identiti dan kenangan.  Kenangan bahawa kami pernah berada di sana, bersama mencuba nasib, mencari rezeki di tempat orang.  Dan kenangan paling berharga ialah apabila dikurniakan anak ketiga kami Iman Thuraya Nadzli.  Rezeki yang langsung tidak diduga setelah kami hampir berputus asa untuk mendapat anak lagi.

Kami memulakan kehidupan berkeluarga di Kuala Kubu Bharu hampir 20 tahun lalu.  Berpindah rumah dari Rasa-Kuala Kubu Bharu-Rasa-Kuala Kubu Bharu beberapa kali sebelum akhirnya berpindah keluar dari daerah ini ke tanah tinggi.  Memang teruja dapat tinggal di tempat sejuk, kawasan pelancongan.  Tetapi lama kelamaan perasaan teruja dan seronok bertukar menjadi satu perasaan lain yang susah hendak digambarkan. Seronok yang tinggal hanya dengan suhu sejuk dan tidur lena sahaja.  Tapi selebihnya seolah menjadi satu tekanan.  Tambahan pula dengan persekitaran dan masyarakat yang agak 'tertutup'.

pemandangan dari rumah



Setiap kali hendak turun atau naik (memang kami turun naik hampir setiap minggu), mulalah terbayang liku-liku jalan yang menjemukan itu. Memang 'bercinta' sungguh...Tapi mahu atau tidak, terpaksa ditempuh juga. Tujuh tahun lebih kami menempuh itu semua.  Bermacam pengalaman, cabaran dan peristiwa suka dan duka yang kami tempuhi.  Semua itu menjadi sesuatu yang amat bernilai dalam hidup saya dan keluarga.

Sesungguhnya kita merancang untuk kehidupan ini, tetapi perancangan Allah telah termaktub dan terbaik untuk kita.  Segala hikmahnya tersingkap satu persatu...

Oleh itu saya mengambil keputusan untuk mengekalkan nama rumah kecil ini...Pena Di Perbukitan...Kuala Kubu juga masih dikelilingi oleh perbukitan indah...masih sesuai dan relavan sekali nama itu...




No comments:

Post a Comment