Thursday, September 26, 2013

Cerita Along lagi...Along dan tantrum (bahagian 1)


Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang...

Along dan tantrum memang tidak dapat dipisahkan.  Apakah 'tantrum'?

"Tantrum ialah satu letusan perasaan marah yang tidak terkawal, menangis, menjerit, menendang, memukul dan kadang-kadang sehingga mencederakan diri sendiri"  atau dengan kata mudahnya "mengamuk"

Kebiasaannya perlakuan ini adalah di kalangan kanak-kanak berusia 1-3 tahun apabila mereka mula meluahkan perasaan untuk menarik perhatian ibu bapa atau mereka di sekeliling.  Tetapi bagi anak-anak Carebral Palsy atau Autisme, tantrum adalah salah satu dari ciri-ciri mereka.  Along mempunyai ciri-ciri Autisme walaupun dalam kategori Carebral Palsy.

Kadang-kadang perkara yang teramat kecil juga boleh menimbulkan kemarahannya.  Tak semena-mena, tiba-tiba menjerit marah, menarik, memukul atau mencubit siapa yang hampir.  Pada peringkat awal dia menunjukkan tantrum, kami tidak begitu peka sangat.  Tapi lama-kelamaan, semakin dia membesar, semakin jelas dia cuba untuk meluahkan perasaannya.  Masalah komunikasi juga menjadi antara punca kemarahan. Dia tidak berupaya meluahkan apa yang dia mahu atau rasa dan kadang-kadang kami juga tidak mampu memahami apa sebenarnya yang ingin disampaikan.  Mungkin baginya, cara itu lah yang dapat meluahkan apa yang diingini.

Sejak anak-anak bayi lagi, kami tidak pernah menggunakan 'bahasa bayi' atau pelat untuk berkomunikasi dengan mereka.  Semuanya menggunakan bahasa lengkap sebagai salah satu latihan komunikasi.  Begitu juga dengan Along.  Kami berkomunikasi dengannya seperti kami berkomunikasi dengan anak-anak yang lain. idak menggunakan bahasa pelat atau bahasa isyarat.  Tetapi dia masih juga tidak mampu untuk menuturkan patah-patah perkataan biarpun sudah banyak yang difahami apa yang kita perkatakan.

Along akan faham jika kita berikan arahan ringkas. Mandi, makan, pergi jalan, pakai kasut dan sebagainya. Tetapi dia akan bertindak balas dengan perlakuan bukan dengan perkataan.  Tak mengapalah.  Mungkin suatu hari nanti dia akan bercakap juga. Insyaallah.

Semakin Along membesar, tantrumnya semakin tidak terkawal.  Jika kecil, masih boleh dipujuk, didukung atau dipeluk.  Tetapi sekarang dengan saiz badan yang sudah menyamai saiz badan saya, kami angkat tangan setiap kali dia mengamuk.  Kebiasaannya jika dia sudah menunjukkan tanda-tanda akan mengamuk, saya akan mendiam dan menjauhkan diri.  Biarkan dia sendiri melepaskan perasaan.  Jangan dilayan.  Lama kelamaan dia akan diam sendiri.  Tapi kadang-kadang saya juga akan 'tantrum' sama bahkan lebih lagi dari Along... hilang juga sabarnya bila sudah melampau sangat.

Jika dalam perjalanan berkereta, kebiasaanya Along akan diletakkan di tempat duduk baris ketiga (belakang sekali) sendirian.  Dia lebih selesa begitu.  Kami amat berhati-hati sekali dengan bunyi geseran plastik jika di dalam kereta kerana bunyi itulah yang paling 'dibenci' Along.  Tak pasal-pasal saya yang duduk di depan akan sakit bila tiba-tiba tangan Along yang terkenal dengan kuatnya itu, menarik atau mencubit saya di hadapan.  Begitu juga kalau hendak memberi apa-apa makanan padanya dalam perjalanan.  Perlu dilakukan dengan penuh berhemah.  Buka plastik perlahan-lahan, suakan dahulu dengan senyum dan pujukan.  Kalau dia menyandar tiada respon, letakkan sahaja di tepi kerusi.  Pandai-pandai lah dia ambil sendiri nanti.  Tapi kalau dipaksa juga, jawabnya satu kereta akan bertabur dengan makanan yang dilemparkannya.  Adik-adik sering menjadi mangsa Along di dalam kereta.  Tapi apa hendak dikata, terima sajalah.  Mujurlah Aiman dan Iman amat memahami.  Paling habis, jika sudah sakit sangat, menangis sajalah.  

Perjalanan jauh memang menjadi satu yang agak 'menyukarkan' kami.  Masalah utama ialah tandas.  Dia tidak mahu tandas lain selain dari tandas rumahnya!  Yang paling serasi dengannya ialah bilik air dan tandas rumah Nenek Gombak kerana nenek telah mengubahsuai tandas rumahnya mengikut keperluan Along dengan warna yang hampir sama dengan bilik air di rumah.  Pernah dalam perjalanan dari Cameron Highlands ke Kuala Kubu Bharu, Along muntah dalam perjalanan.  Tak kan hendak dibiar dia berlumuran muntah sepanjang jalan.  Kami yang lain pun boleh termuntah dek bau muntah Along.  Mahu tak mahu, terpaksalah berhenti di rnr Tapah untuk membersihkannya.  Seperti yang dijangka, sampai sahaja di depan pintu tandas, terus dia duduk lalu baring dengan sepak terajang dan jeritan yang menarik perhatian orang ramai.  terpaksalah saya memanggil babahnya yang juga terpaksa turut masuk ke dalam tandak OKU wanita.  Peduli lah dengan mata yang memandang dan mulut yang mengata.  Sepanjang proses membersihkan itu juga, riuh rendah tandas dengan jeritan dan tangisan Along dan kami juga sakit dada dan merah muka menahan sabar.

Kami sudah jarang membawa Along berjalan-jalan ke tempat sesak seperti pusat membeli belah.  Kalau sesekali ingin menikmati makanan segera, carilah restoran yang bukan di dalam pusat membeli belah. Kesesakan juga boleh menjadi penyebab tantrumnya.  Dia sudah besar, tidak suka diperhatikan.  Dia juga punya perasaan kalau orang sekeliling memerhati dan mengata sesuatu.  Kadang-kadang jika berselisih dengan orang asing, dia ingin menegur.  Tetapi dengan menggunakan tangan.  Menarik baju atau beg orang. Mereka yang faham mungkin tidak kisah, tetapi  yang tidak faham akan memandang dengan satu perasaan yang boleh mengguris hati kita.

Mendapatkan rawatan di hospital atau klinik juga kadang-kadang menjadi satu fobia untuk kami.  Setiap kali temujanji, doktor mahukan ukuran tinggi dan timbangan berat.  Memang tidak pernah berjaya diperolehi. Terlihat saja alat penimbang, dia akan terus duduk di lantai mengeraskan diri atau terus baring.  Sudah baik sangat kalau dia tidak mengamuk.  Bayangkan anak dara berusia belasan tahun begitu terbaring-baring menunjuk perasaan di klinik pakar kanak-kanak!

Jika doktor menghulurkan borang untuk proses mengambil darah atau suntikan, saya akan merenung suami, suami akan merenung saya.  Sudah dapat membayangkan apa yang terjadi.  Sudah terdengar-dengar jeritan dan amukan walaupun sebulan lagi proses itu akan dilakukan.  Kebiasaannya kami tidak akan turut serta dalam bilik rawatan.  Tetapi kadang-kadang jururawat juga angkat tangan bila tidak berjaya memujuk Along untuk diambil darah atau disuntik.  Habis bertabur barang dalam bilik rawatan dikerjakan Along.  Beberapa orang yang gagah perkasa diperlukan bagi memegang Along sebelum dibalut dengan cadar hospital beberapa lapis.  Bayangkan betapa azabnya proses mengambil darah.  Saya juga kadang-kadang menangis melihatnya. Tapi apakan daya saya.  Sebab itu kami menolak apabila ditawarkan untuk melakukan suntikan botox (untuk masalah air liur Along yang sukar dikawal) untuk kali keempat.  Cukup seksa melihat dan melalui proses-proses sebelum suntikan dilakukan.

Akan saya sambung lagi cerita tantrum atau amukan Along...


Kalau anginnya elok, bolehlah adik nak bermanja-manja...kalau tidak, jangan harap...


Mengamuk tak nak kena suntik...habis terbang semua kasut.  Menangis, menjerit sampai satu HUKM boleh dengar...




Beg tangan mama yang baru beberapa bulan dibeli dan digunakan putus ditarik Along...Boleh bayangkan betapa kuatnya tenaga Along masa mengamuk?


Kononnya babah akan tolong dia, selamat dari kena ambil darah...

Along memang amat istimewa.  Istimewa segala-galanya...

1 comment: