Tuesday, September 13, 2011

Post treatment...

Kali ini saya ingin berkongsi pengalaman menjalani rawatan sakit belakang di pusratu (boleh rujuk : www.pusratu.com.my)

Sakit belakang janganlah dipandang remeh. Ramai mungkin menyangka sakit sebegini hanyalah berkait dengan salah urat, lenguh dan sebagainya, walhal implikasinya adalah amat besar sekali. Saya bukanlah orang yang layak untuk bercerita hal ehwal dunia perubatan. Tetapi dari pengalaman dan pembacaaan, sakit ini boleh menjejaskan kesihatan kita keseluruhannya. Bahkan jika dibiar tanpa rawatan sewajarnya, boleh menyebabkan kelumpuhan!

Setelah tidak tertahan menanggung sakit, saya mencuba nasib mendapatkan rawatan di pusratu cawangan Tronoh, Perak. Terima kasih kepada suami yang sanggup dan bersusah payah mengorbankan waktu kerja menghantar saya menjalani diagnosis dan rawatan di sana. dari diagnos sahaja, saya sudah gerun mendengarnya. Apatah lagi bila mendapat rawatan pertama. Sakitnya hanya Allah yang tahu. Menangis tidak terhingga semasa proses rawatan. Namun, bak kata juruterapinya "Kakak menangislah. Memang sakit, tapi kami hendak tolong kakak." Rasanya masa itu, hendak saja saya lari tapi dikuatkan hati dan semangat kerana ingin sembuh. Habis segala urat dan tulang saya di sentap rasanya. Eh! selesai rawatan pertama, hilang semua sakit. Sakit yang bersisa hanyalah bekas tekanan di bahagian pinggang dan perut. Alhamdulillah...Nafas juga terasa lapang dan panjang.

Saya perlu menjalani tiga kali rawatan wajib. Azab yang pertama telah dilalui. Rawatan yang kedua katanya tidak sesakit rawatan pertama kerana kali ini menggunakan kaedah rawatan urutan dan menggunakan minyak. Tapi sangkaan saya meleset sama sekali. Sama sahaja sakitnya, tapi kali ini saya lebih bersedia mental dan fizikal menahan sakit walaupun air mata tetap mengalir keluar. Juga seperti yang pertama, selesai rawatan semua sakit hilang. Alhamdulillah...

Ada satu lagi rawatan yang perlu dilalui. Harapnya kali ini tidaklah sesakit sebelum ini. Apa pun, saya telah bersedia menerima apa sahaja bentuk rawatan. Saya tidak tergamak lagi membiarkan diri yang sentiasa berada dalam kesakitan, pergerakan yang serba tidak kena dan yang paling utama pergerakan yang amat terhad dalam melakukan ibadah solat. Jadi, saya perlu merelakan diri disakiti menjalani rawatan memulihkan kembali tulang belakang yang sudah tidak sejajar dan tulang pinggul kiri yang telah terkeluar. Saya kini juga seperti berpantang melahirkan anak. Perlu berbekung, memakai corset untuk menetapkan kedudukan tulang belakang dan berpantang beberapa jenis makanan selama 3 bulan! Yang lain tiada masalah, tetapi untuk berpantang makan (tambahan pula tersenarai makanan kegemaran) amat mencabar sekali. Bak kata suami " kalau macam ini rupanya, bukan pantang namanya, tapi pantang nampak!" bila saya mencuri-curi makan hanya secubit telur mata kerbau! Apa pun saya perlu kuat...kuat iman dan kuat semangat...

Bukan hendak menakutkan tetapi sekadar berkongsi pengalaman...

No comments:

Post a Comment