Monday, July 25, 2011

Mengapa Quilt & Patchwork?

Ramai yang bertanya kenapa saya minat dengan kraftangan ini, walhal untuk menghasilkannya perlukan kesabaran, ketelitian dan modal yang agak besar.  Bagi saya,jJika sudah minat, apa pun sanggup dilakukan.  Bila diimbas kembali, sebanarnya saya sudah memulakan hobi ini sejak zaman sekolah lagi.  Bonda yang merupakan tukang jahit sambilan menjadi mentor dan seterusnya pembekal kain perca untuk quilt 'cara orang kampung' saya.  Cantuman-cantuman itulah yang saya jadikan selimut sewaktu zaman sekolah.  Lama kelamaan hobi dan kemahiran itu terpendam begitu sahaja lantaran sibuk belajar dan tiada kemudahan.

Sehinggalah pada suatu hari, saya yang baru menjalani pemeriksaan kesihatan, terpana dengan keputusan laporan kesihatan yang diterima.  "Kemungkinan besar puan mempunyai ketumbuhan atau tumor di dalam kepala..."   Ungkapan dari mulut seorang doktor pakar umpama hukuman mati untuk saya.  terpaku dan tidak tahu apa yang hendak dilakukan.  Segalanya bagaikan terhenti.  Berhari-hari saya hilang arah dan akhirnya bila merenung mata anak-anak dan suami saya mendapat satu semangat untuk bangkit melawan.  Saya perlu lakukan sesuatu untuk melupakan semua ini.  Keputusan masih belum rasmi dan segala kemungkinan boleh berlaku.  Entah bagaimana saya teringat kembali hobi lama yang cukup saya minati.   Esoknya saya terus ke kedai buku dan mencari bulu berkenaan quilt dan patchwork dan terus menghubungi Quilt Gallery, Bangsar yang sehingga kini menjadi 'teman baik' saya untuk mendapatkan bahan dan kelengkapan untuk menghasilkan quilt secara betul.  Agak besar modal yang perlu saya keluarkan, tapi tidak mengapa.

Kelas demi kelas saya hadiri dan memang benar, quilt ini benar-benar menjadikan saya lupa akan 'malapetaka' yang melanda.  Akhirnya siap quilt moden saya yang pertama dan keluar juga keputusan rasmi pemeriksaan lanjut daru Hospital Selayang yang mengatakan saya bebas dari ketumbuhan atau tumor otak.  Hanya masalah hormon  yang tidak stabil dan tiada masalah serius.  Alhamdulillah Ya Allah.  Kau Maha mengetahui akan segalanya...

Hobi membuat quilt dan patchwork saya teruskan hingga kini dan walaupun kosnya agak tinggi, namun saya puas kerana dapat menghasilkan sesuatu untuk suami dan anak-anak.  Puas bila melihat anak-anak tidur lena dalan 'dakapan' selimut yang saya jahit bersulam doa dan penuh kasih sayang untuk mereka...


Quilt pertama yang dihasilkan...


quilt untuk suami tercinta


'sun bonnet sue' untuk Along Ammira.  Quilt yang paling mahal, paling lama disiapkan dan paling cerewet.  Namun untuk Along apa saja mama sanggup lakukan...

 

No comments:

Post a Comment