Saturday, August 13, 2011

Kuasa satu hembusan...

Kerenah anak-anak memang pelbagai. kadang-kadang seronok, kadang-kadang naik geram melayannya. Rasanya setiap ibu bapa ada cara tersendiri untuk 'merawat' sakit dan tangisan anak-anak yang kadang-kadang mengada saja yang lebihnya. Jatuh basikal, tersadung, terhantuk, kena lepuk dengan kakak atau abang dan macam-macam perangai lain.

Kadang-kadang, anak ini perlu dibiarkan merasa sakit sedikit sebagai pelajaran dan pengajaran untuk mereka. Bak kata orang, kalau tak jatuh basikal maknanya tak pandai lagi lah menunggang basikal. Tapi biarlah yang berpada-pada.

Bagi kami suami isteri, sejak dari anak pertama hingga yang terakhir (yang ketiga), pendekatan yang digunakan adalah sama. Ilmu ini diperturunkan oleh arwah ayah yang turut menggunakan pendekatan yang sama. Terbiasa dengan kaedah psikologi begitu, saya adaptasikan pada anak-anak pula. Baik Along Ammira, Aiman atau Iman. Bila terjadi 'kemalangan' yang tidak disengajakan, atau setakat sedikit (yang mengada-ngada lebih tu), apa yang akan kami buat...

.....berlagak sedikit sebagai seorang bomoh, dengan menyembur atau menghembus sambil menyebut 'affff fuanggg...(macam bomoh menyembur pesakit. dan panjangnya terserah pada yang nak menyemburnya), tangis dan sakit yang tadinya macam perlu dihantar ke hospital, akan terus reda....mudah dan nampak remeh kan. Kelakar pun ada. Tapi amat berkesan. cubalah...


Yang ini kalau sakit sikit pun minta semua orang hembus. Sampaikan Along dan abang yang tiada di rumah pun kena hembuskan. sendiri sakit, sendiri hembus...



Aiman dan sepupunya yang paling rapat , Ammar Izzudin. Kedua-duanya memang biasa dengan penawar ini. Tapi bila sudah besar, tak percaya dia pun pernah minta dihembus...


Walaupun tidak faham, tapi kaedah yang sama digunakan dan ternyata amat berkesan...



3 comments:

  1. hehe...betul kak..kadang2 diaorg ni nangis nak perhatian...saya pun suka buat macam tuh...rawatan psikologi...baru perasan nama anak2 kita sama...cuma Iman dan Aiman anak saya orgnya serupa...

    ReplyDelete
  2. nanie~memang betul. anak-anak nak perhatian kita. Tapi biasanya masa kita tengah kelam kabut atau sibuk. Kalau tak dilayan berjela-jela lah tangisnya...

    ReplyDelete