Wednesday, September 5, 2012

Hijrah kami...

Sedar tak sedar, sudah lama rupanya rumah kecil ini saya tinggalkan.  Sesekali sahaja menjenguk tanpa sempat menitip cerita baru.  Berbagai perkara, peristiwa dan kejadian yang menuntut  tumpuan penuh menjadikan saya seperti tidak cukup waktu.

Ahamdulillah, ketika ini kami sekeluarga telah kembali menjadi penduduk Kuala Kubu Bharu, Selangor.  Tempat di mana kami suami isteri memulakan alam rumah tangga 19 tahun lalu.  Permohonan pertukaran suami dari Pejabat Kebajikan Masyarakat Daerah Cameron Highlands telah diluluskan dan ditempatkan di Rumah Ehsan, Kuala Kubu Bharu.  Alhamdulillah, Allah swt telah memakbulkan doa kami sewaktu di tanah suci baru-baru ini agar urusan perpindahan ini dipermudah dan dipercepatkan.  Ramai yang bertanya, kenapa mahu berpindah?  Bukankah seronok tinggal di tanah tinggi itu?  Kami hanya mampu melontarkan senyuman dan menjawabnya di dalam hati.  Apa yang penting, anak istimewa kami selesa dan gembira tinggal di sini.  Kebetulan surat arahan pindah tiba semasa rumah kami telah hampir sempurna dibaik pulih.  Seseronok manapun tinggal di tempat sejuk dingin itu, tidak sama dengan nikmat dan kebahagiaan tinggal di rumah sendiri, biarpun panas dan rumah yang kecil sahaja.

Kini telah sebulan kami menghuni rumah sendiri.  'Rumah kami, syurga kami sekeluarga'...Alhamdulillah, Along sangat serasi di rumah sendiri.  Tiada lagi  masalah tidur malam, tantrumnya juga sudah berkurangan dan boleh dikawal.  Along juga sangat gembira dapat hadir semula ke PDK Kuala Kubu Bharu, berjumpa dengan kawan-kawan lama ( Along telah dihantar ke pdk sejak berumur 4 tahun).   Cerah, ceria dan riang wajahnya amat ketara setiap kali tiba di pdk.  Ya, insan seperti Along juga perlukan rakan walaupun kita yang melihat tidak faham apa yang dibualkan mereka...

Iman juga tidak lagi merungut kepanasan atau mahu pulang ke rumah 'sana'.  Seminggu pertama, memang belas melihat Iman yang bagai cacing kepanasan.  Habis badan ditumbuhi ruam merah, mandi tidak mengira waktu dan kadang-kadang seperi ingin duduk di dalam peti sejuk sebab tidak tahan panas.  Kelakar pun ada, kasihan pun ada.  Terpaksalah babah berkorban wang memasang penyaman udara di setiap bilik (kami juga tidak lena tidur malam kerana panas...hihi)

Apapun, perjalanan di sini baru bermula.  Saya juga masih dalam proses 'menyesuaikan diri'  dan perlu merancang sesuatu untuk diri sendiri.  Saya tidak mahu menjadi surirumah yang biasa-biasa sahaja.  Saya perlu lakukan sesuatu.  Insyaallah, perancangan sudah ada.  Moga dipermudahkan urusan ini.  Biarpun kecil, moga ia akan menjadi suatu yang 'besar' untuk saya dan keluarga.

Sekadar ini coretan pembuka kata di tempat baru...Insyaallah akan menyusul pelbagai cerita nanti.  Ini sekadar 'warm up'....

***seperti biasa tiada gambar jika di update menggunakan ipad...


1 comment: