Wednesday, September 19, 2012

Lempeng Kelapa

Alahai! Tak kan resepi ini pun nak masuk blog? Mesti ada yang cakap macam tu kan. Tapi saya tak kisah.  Nak kongsi juga. Yang mudah dan ringkas macam inilah yang selalunya kita lupa.  Lempeng ini sering saya nikmati semasa kecil.  Inilah juadah minum petang atau sarapan pagi yang paling mudah disediakan ataupun jika arwah ayah tidak membeli barang dapur lagi (maksudnya tidak cukup duit). Biasanya tepung gandum memang tidak pernah putus bekalan dan pokok kelapa memang sedia ada di belakang rumah dengan buah yang tidak pernah putus.  Jadi, amat mudah dan tidak perlukan belanja yang besar.  Berebut kami adik beradik menikmatinya terutama jika semasa musim tengkujuh.  Mudah dan ringkas itulah yang enak.

Cadangnya petang ini malas hendak menyediakan juadah minum petang.  Saki baki kuih raya masih banyak.  Habiskan dulu kuih raya. Tapi tidak sampai hati pula bila tengok Along sudah menunggu di meja makan.  Hujan lebat menjadikan perut mudah lapar.  Kebetulan pula kelapa parut muda masih ada.  Apa lagi terus saya bancuh lempeng kelapa.  Along setia menunggu di tepi dapur,tidak sabar hendak menikmati lempeng kelapa.

Bahan-bahannya:

3 senduk tepung gandum
Segenggam kelapa parut muda (jika suka boleh lebihkan)
3 sudu besar quaker oat
Sedikit garam
Air secukupnya
Margerin atau minyak untuk melenser kuali (non stick pan)

Cara-caranya :

Campurkan tepung, kelapa parut, quaker oat dan garam dalam bekas.  Masukkan air sehingga adunan sedikit cair.  Gaul sebati (gunakan pemukul telur untuk dapatkan adunan yang lebih halus).

Panaskan kuali. Sapukan dengan margerin atau minyak.  Sendukkan adunan dan biarkan masak atau sedikit garing.  Terbalikkan.

Amat mudah sekali bukan.  Jadi tiada alasan tidak boleh sediakan minum petang untuk keluarga. Kadang-kadang yang ringkas ini lebih disukai anak-anak.  Tambahan pula jika dicampur dengan quaker oat, lempeng ini juga menjadi makanan yang berkhasiat untuk kita sekeluarga.

Untuk memudahkan kita, jika kebetulan ke pasar atau ke kedai mamak, beli sahaja kelapa parut dan kemudiannya simpan di bahagian sejuk beku peti sejuk kita.  Boleh tahan berminggu-minggu.  Bila-bila masa hendak digunakan, bahan sudah sedia ada...

Enak dinikmati bersama kopi o atau teh o.  Boleh juga dicicah samabl tumis bilis atau susu pekat manis




pssst...gambar saya semuanya tak 'cantik'.  Tak ada seninya...

No comments:

Post a Comment