Monday, September 17, 2012

Ikhtiar Kami...Kinesiology Tape

Along dengan 'gadget' baru...


"Eh! Kenapa dengan Along? Ubat apa ni, bertampal-tampal macam ni.". Itu respon nenek bila kami sampai ke rumahnya semalam.  Terperanjat dan cemas bunyinya.  Kami senyum sahaja.  Pada yang tidak mengetahui kaedah ini, memang kelihatan amat pelik sekali.

Sejujurnya, sudah lama kami tidak membuat sebarang rawatan alternatif atau tambahan untuk Along. Selain dari rutin pemeriksaan enam bulan sekali di Pusat Perubatan UKM (PPUKM), Along hanya mengikuti latihan harian di PDKKKB sahaja.  Tiada lagi speech theraphy, occupatinal therapy atau segala macam terapi lain lagi samada di hospital atau pengamal perubatan alternatif.  Susah hendak diterangkan mengapa.  Selain dari Along yang sudah semakin besar (sudah 18 tahun usianya), ada beberapa faktor lagi yang 'menghalang' kami dari melakukannya.  Biarlah kami sahaja yang mengetahuinya.  Bukan tidak teringin hendak mencuba sesuatu yang baru untuk Along.  Mana tahu 'bertemu jodohnya', dia boleh pulih sepenuhnya, tapi entahlah.  Susah nak cakap...

Semalam, ketika menghadiri jamuan hari raya kumpulan Facebook MyCP (kumpulan ibubapa yang ada anak CP) dan The Helping Hands , kami ditunjukkan dengan satu kaedah rawatan menggunakan kinesiology tape oleh Puan Siti Fadzillah (pemilik Greatlife Fisioterapi Center, Kota Damansara).  Sebelum ini, dalam page MyCP memang telah diterangkan faedahnya.  Tapi tidak terlintas hendak mencuba.  Along sudah besar, tangannya memang pantas membuang apa sahaja yang dia tidak suka di badannya.  Terlintas hendak mencuba tape tersebut untuk masalah drooling (air liur yang sentiasa meleleh) Along.  Dengan mudahnya Puan Fadzilah dapat memasang tape di muka Along (seperti gambar di atas).  Memang dia nampak tidak selesa pada peringkat awal dan cuba membuangnya.  Tetapi bila dilekakan dengan perkara lain, Along seolah-olah terlupa dengan tape yang tertampal di sekitar mulut.

Sebelum ini, Along pernah ditawarkan untuk menjadi 'bahan kajian' suntikan botox untuk masalah drooling oleh Prof Ong Lai Choo, pakar neurologi, PPUKM.  Setelah tiga kali menjalani rawatatan botox, kami tidak sanggup lagi untuk meneruskannya.  Sekali rawatan hanya bertahan untuk sekitar 6 hingga 8 bulan sahaja.  Dalam tempoh itu, memang air liur Along kurang meleleh atau kering lansung.  Kesan sampingannya juga jelas kelihatan.  Muka Along lebih runcing, kulit cantik dan bersih ( patutlah ramai yang berebut untuk mendapatkan suntikan botox).  Walaupun semua kos rawatan adalah percuma (sekali suntikan 4 jarum, kosnya lebih enam ribu ringgit), kami tidak sanggup melalui prosedur sebelum suntikan.  Kasihan Along.  Perlu dimasukkan ke wad, disediakan line untuk dimasukkan ubat tidur sebelum disorong ke bilik scan untuk prosedur seterusnya.  Empat jarum dicucuk.  Suntikan perlu tepat ke kelenjar.  Dua di bahagian belakang telinga dan dua di bahagian bawah dagu (tempat kelenjar liur).  Suntikan botox akan melemahkan otot kelenjar liur dan membantu kawalan masalah air liur yang meleleh.  Untuk menyediakan line di tangan Along memgambil masa berjam-jam (sedangkan jika kita, hanya beberapa minit sahaja).  Puas dibalut cadar hospital, dipegang dan berbagai cara lagi, biasanya tidak berjaya dilakukan dengan mudah.  Hanya doktor atau jururawat tertentu dan berpengalaman yang berjaya melakukannya.  Lebam kiri kanan tangan sebelum dapat dimasukkan jarum.  Raungan dan amukan usah dikira.  Bila ditanya untuk meneruskan rawatan, kami angkat tangan.  Tak sanggup lagi.

Lama kelamaan,masalah drooling Along bukan menjadi masalah besar lagi bagi kami.  Kadang-kadang okay, kadang-kadang teruk.  Tetapi, bila diperkenalkan dengan kenesio tape ini, saya berminat untuk mencuba.  Tape ini boleh membantu masalah drooling dengan menguatkan otot di bahagian yang bermasalah.  Asalnya tape ini digunakan oleh atlet yang mengalami masalah kecederaan otot.  Tapi kajian demi kajian yang dibuat, ia juga sesuai untuk kanak-kanak dengan masalah Cerebral Palsy.  Tape ini membantu mengurangkan masalah spastik dan menguatkan otot yang lemah.  Tape ini yang diperkenalkan di Jepun lebih 25 tahun lalu kini boleh digunakan bagi membantu anak-anak istimewa ini (boleh rujuk ke laman web www.aresport.com untuk keterangan lanjut)


Selain dari itu juga, saya boleh mendapat manafaat dari kenesio tape ini untuk masalah spondylosis yang ditanggung.  Setelah sekian lama tidak melakukan fisioterapi, masalah spondylosis saya makin memburuk.  Tape ini dapat membantu jika digunakan dengan betul.

Sekarang, kami sedang mencari jalan untuk menampal semula tape ini di muka Along.  Tampalan pertama hanya bertahan semalaman.  Puas dia mengamuk bila saya cuba untuk menambah tampalan.  Mungkin rasa tidak selesa.  Dia perlu sentiasa dilekakan dengan perkara lain untuk membuatkan dia terlupa dengan tape yang terlekat di muka.  Jika tiada apa yang dilakukan, jawabnya sekejap sahaja tape ini boleh terlekat.  Memang pantas tangannya menanggalkan.  Sekali sudah tanggal, tidak boleh dilekatkan semula.  Tape ini kalis air dan boleh bertahan 3 hingga 5 hari.  Menurut Puan Fadzillah, untuk masalah drooling kesan secepatnya boleh dilihat dalam masa dua minggu jika dipakai berterusan.  Hemmm...apa lagi cara hendak digayakan Along.  Sayang jika pakai sekejap sahaja. 1cm tape ini berharga enam belas sen...Moga Allah mempermudahkan usaha kami kali ini.

sedang menikmati sarapan dengan hanya sebelah tape yang tinggal...

4 comments:

  1. along oh along bikal sungguh dia kak...dia pun cam kita rsa x selesa.. ganbatte along...

    ReplyDelete
  2. Tq lyn sudi jenguk blog akak...memang pun dia tak selesa agaknya. Ada kesan ruam kat tempat tampal tu. asyik dok garu nak bukak. Akak yg pakai kat belakang ni pun kadang2 terasa gatalnya. Tp nak buat mcm mana, cuba je lah kut boleh kurang drolling dia...

    ReplyDelete
  3. Kat mne nk beli kinesiology ni kak?

    ReplyDelete