Thursday, September 27, 2012

Kuih Talam Suji

 
 
Sebenarnya kuih ini saya buat hujung minggu lepas. Tapi mood untuk menayang di sini tenggelam sekejap.  Ada beberapa entri yang terbengkalai.  Biasalah, kalau datang rajinnya, tak menyempat nak tulis. Tapi kalau datang penyakit alami tu, jawabnya tulis dalam kepala sahaja...

Saya cukup suka dengan kuih talam, terutamanya Talam Suji dan Talam Keladi.  Pernah cuba buat beberapa kali talam keladi, tetapi tidak begitu menjadi.  Seorang sahabat yang sama mempunyai anak istimewa, berkongsikan 'keindahan' dan keenakan pelbagai kuih talamnya.  Cukup mengujakan sekali.  Tidak mahu ketinggalan, saya meneroka beberapa blog masakan dan terjumpa dengan blog masakan Chef Asma yang terkenal dengan kuih talamnya.  Dia juga menjual pengukus eletrik yang memudahkan kerja kukus mengukus kuih ini.  Saya yang memang sukakan 'gadjet' dapur, membeli pengukus menggunakan duit royalti buku yang diterima untuk tahun lepas. Sekurang-kurangnya ada juga kenangan dari hasil tulisan saya (sebenarnya agak terperanjat dengan jumlah yang diterima...hihi).  Saya membeli segala macam 'gadjet' dapur bukan hendak meniru sesiapa seperti tanggapan sesetengah pihak.  Saya beli untuk kepuasan diri sendiri untuk digunakan di 'pejabat kecil' saya.  Lagipun saya beli pakai duit sendiri, tak minta dengan orang pun, kan...
 
Pengukus eletrik, gadget terbaru saya.  Orang lain 'gila' gadjet it, saya gila gadjet dapur....boleh tak?
 
Bersama pengukus itu juga, saya beli sekali pakej lengkap resepi 20 jenis kuih talam (entah bila boleh habis dicuba kesemua resepinya).  Apa lagi, semangat berkobar-kobar dan membara-bara untuk mencuba.  Seperti biasa, proses mencari bahan dan menunggu mood menalam sampai juga mengambil masa hampir dua minggu!  Bukannya apa, seloyang kuih talam bagi kami sekeluarga seramai lima orang (termasuk Iman yang masih kecil), rasanya seminggu baru boleh habis.

Mood menalam yang tiba-tiba datang, kebetulan serentak dengan kunjungan ibu saudara ke rumah adik.  Apa lagi, malam-malam pun saya buat juga dan siap sepenuhnya (termasuk nak sejukkan sebelum dimasukkan ke dalam peti ais) menjelang jam 3 pagi.  Puas hati!

Esoknya sepiring Talam Suji untuk jiran belakang rumah, setalam kecil untuk jamuan ibu saudara yang datang dari Perlis (bersama nasi lemak istimewa) dan satu tupperware panjang untuk Aiman Hazziq yang kami jenguk petang itu.  Alhamdulillah semua menikmati kuih talam saya dengan penuh selera.  Aiman yang  tidak begitu gemar dengan kuih muih begitu juga, berjaya menghabiskan sebekas kuih.
Proses memasak lapisan atas.  Ada teknik-tekniknya untuk mendapat hasil yang sempurna...
 
Proses memasak lapisan bawah...

 
 
Merasmikan kukusan baru...
 
Sudah masak.  Tapi bahagian atas tidak cantik.  Masih perlu diperbaiki.  Tapi yang penting, sedap...

 
Nampak gayanya, kena praktis lagi bab talam menalam ni.  Masih ada 19 resepi lagi yang belum dicuba.  Mohon maaf, resepinya tidak dapat saya kongsi di sini selagi tidak mendapat izin rasmi empunya resepi.  Dia berniaga dan kita perlu faham situasinya.  Jika sesiapa yang berminat dengan resepi ini, boleh email saya.

1 comment: